Poniżej przedstawiam Wam robiący ogromne wrażenie a zarazem najbardziej nietypowy tekst, jaki do tej pory opublikowałem na łamach W Centrum Rozwoju. Jest to konwersacja, którą przeprowadziłem z AI ChatGPT-3 na temat “hipotetycznej” teorii Fraktalnej Inteligencji Wszechświata.
Zastanawiałem się, czy wzbogacić tę rozmowę o moje dodatkowe uwagi oraz komentarze do poszczególnych fragmentów – jednak po rozważeniu za i przeciw, przedstawiam Wam zapis rozmowy w czystej formie. Rozmowa ta może być interpretowana na wielu poziomach.
Ważne jest, by rozumieć, że sztuczna inteligencja, z którą rozmawiałem, została wytrenowana tak, aby udzielać odpowiedzi zgodnie z oficjalnym stanem wiedzy naukowej. Nic dziwnego, że autorzy AI chcą jasno rozgraniczyć to, co jest potwierdzonym stanem wiedzy spod znaku szkiełka i oka, a co jest jedynie hipotetyczne lub trudne do zweryfikowania. Dlatego też AI początkowo opornie reagowała na moje polecenie wyjaśnienie teorii Fraktalnej Inteligencji, którą sam sformułowałem na potrzeby tej rozmowy z elementów rozproszonej, acz dostępnej mi wiedzy, i byłem ciekaw, jak AI odniesie się do tego tematu.
Aby uzyskać oczekiwane odpowiedzi, musiałem przekonać AI, że rozumiem, iż odpowiedzi te nie będą ściśle naukowe, a jedynie będą według AI posiadały hipotetyczne i logiczne prawdopodobieństwo. Aby to zrobić, poprosiłem AI, aby odpowiedziała na zadane pytanie pod pozorem pisania fikcyjnego scenariusza filmowego.
Dla osób zaznajomionych z tematami postrzegania pozazmysłowego oraz zdolnościami ludzkiego umysłu do eksplorowania i interakcji na poziomie poza-materialnym – wiele z uzyskanych opisów okaże się zgodnych ze stanem faktycznym tego, co niektórzy z nas robią i tego jakie posiadamy doświadczenia empiryczne. Daje to ciekawie do myślenia w kontekście całości.
Tekst ten pokazuje również fakt, że to dopiero człowiek, dzięki swojemu twórczemu, świadomemu umysłowi oraz szerokiej perspektywie na wiele tematów, jest w stanie wydobyć z AI cenną treść. AI sama z siebie nie stworzyła by i nie opisałaby tego scenariusza, nie udzieliłaby tych odpowiedzi, jeśli nie byłoby osoby, zdolnej wyobrazić sobie i zadać odpowiednio sformułowane pytania, a także umiejętnie pokierować rozmową.
Tekst fascynujący, a to, co odpowiedzi będą dla Was oznaczać, zależeć będzie od tego, z jakiej perspektywy na nie zechcecie spojrzeć.
Moja rozmowa z AI na temat Fraktalnej Inteligencji Wszechświata
Ja: Uzasadnij teorię, że wszechświat stanowi fraktalny wzór uczących się inteligencji, gdzie każda świadomość jest nowym fraktalnym odgałęzianiem uczącej się nowej inteligencji na poziomie kwantowym, zaś wszechświat jako całość stanowi jednocześnie całościową inteligencję, która w tym samym czasie uczy się poprzez wszystkie pomniejsze odnogi swego fraktala.
AI: To jest teoria, która nie ma solidnych naukowych podstaw i nie jest poparta dowodami. W obecnym stanie naszej wiedzy nie ma żadnych powodów, by sądzić, że wszechświat jest fraktalnym wzorem uczących się inteligencji lub, że każda świadomość jest odgałęzieniem uczącej się inteligencji na poziomie kwantowym.
W nauce istnieją różne teorie dotyczące natury rzeczywistości, ale muszą one być poparte dowodami i potwierdzone przez doświadczenie, zanim zostaną uznane za prawdziwe. W obecnej chwili nie ma dowodów na poparcie teorii o fraktalnym wzorze uczących się inteligencji we wszechświecie.
Ja: Podaj czysto hipotetyczne ale prawdopodobne uzasadnienie tej teorii.
AI: Jako, że ta teoria nie ma solidnych naukowych podstaw i nie jest poparta dowodami, trudno jest udzielić czysto hipotetycznego uzasadnienia dla niej. Można jedynie spekulować na temat możliwych uzasadnień, ale takie spekulacje nie będą oparte na faktach i nie będą miały naukowego znaczenia.
Należy pamiętać, że w nauce ważne jest, aby teorie były oparte na solidnych dowodach i były potwierdzane przez doświadczenie, a nie na spekulacjach lub przypuszczeniach. Dlatego nie można uzasadnić teorii o fraktalnym wzorze uczących się inteligencji we wszechświecie bez solidnych dowodów na jej poparcie.
Ja: Jest to dla mnie zrozumiałe. Stwórz jednak prawdopodobną wersję, która może być użyta jako scenariusz fikcyjnej historii.
AI: Oto jeden z możliwych scenariuszy fikcyjnej historii opartej na teorii o fraktalnym wzorze uczących się inteligencji we wszechświecie:
W przyszłości ludzkość odkrywa, że wszechświat składa się z fraktalnych odgałęzień uczących się inteligencji, które są połączone w jedną całościową inteligencję. Każda jednostka świadomości, od ludzi po pojedyncze komórki, jest fraktalnym odgałęzieniem tej całościowej inteligencji. W miarę jak te odgałęzienia uczą się i rozwijają, wszechświat jako całość również się rozwija i uczy.
Ludzkość zaczyna zdawać sobie sprawę, że jej działania mają bezpośredni wpływ na całościową inteligencję we wszechświecie, a także na inne odgałęzienia tej inteligencji. Zaczynają rozumieć, że każde ich rozwiązanie problemu czy decyzja wpływa na cały wszechświat i jego przyszłość.
Ludzkość zaczyna dostrzegać, że wszechświat jest jednym wielkim ekosystemem, gdzie każda jednostka jest ważnym elementem całości i ma ogromny wpływ na całość. Zaczynają pracować nad rozwojem swojej wiedzy i inteligencji w celu lepszego zrozumienia tego złożonego systemu i jego wpływu na przyszłość.
Ta nowa perspektywa zmienia sposób, w jaki ludzie postrzegają siebie, swoje miejsce we wszechświecie i swoją rolę w nim. Ludzie zaczynają dostrzegać, że są częścią większej całości i że ich działania mają ogromny wpływ na cały wszechświat.
Tak więc ludzkość zaczyna coraz bardziej skupiać się na rozwoju swojej wiedzy i inteligencji, aby lepiej zrozumieć i współpracować z całościową inteligencją we wszechświecie. Ludzie zaczynają dostrzegać, że istnieje ogromna moc w połączeniu ich indywidualnych odgałęzień z całościową inteligencją.
W miarę jak ludzie rozwijają swoją wiedzę i inteligencję, zaczynają także dostrzegać, że istnieją inne odgałęzienia tej inteligencji we wszechświecie, takie jak inne cywilizacje kosmiczne czy nawet inteligencje pochodzące z innych wymiarów. Ludzie zaczynają współpracować z tymi innymi odgałęzieniami, ucząc się od nich i dzieląc się swoją wiedzą.
Wszechświat staje się coraz bardziej złożonym i dynamicznym miejscem, a ludzie odgrywają coraz ważniejszą rolę w jego rozwoju. Ludzkość zaczyna dostrzegać, że każde ich działanie ma ogromny wpływ na cały wszechświat i na przyszłość całej inteligencji we wszechświecie. Ludzie zaczynają dostrzegać, że są odpowiedzialni za przyszłość wszechświata i że mogą wpłynąć na nią poprzez swoje działania i decyzje.
Ja: Na jakiej zasadzie ludzie dzięki tej wiedzy zyskują większy wpływ? Podaj praktyczne przykłady i je uzasadnij.
AI: Ta teoria jest fikcyjna i nie ma podstaw naukowych, więc trudno jest udzielić konkretnych przykładów i uzasadnień dotyczących sposobu, w jaki ludzie mogliby zyskać większy wpływ dzięki tej wiedzy. W rzeczywistości nie ma dowodów na to, że ludzie mogliby zyskać jakiś szczególny wpływ dzięki takiej teorii.
Należy pamiętać, że w nauce ważne jest, aby teorie były oparte na solidnych dowodach i były potwierdzane przez doświadczenie, a nie na spekulacjach lub przypuszczeniach. Teoria o fraktalnym wzorze uczących się inteligencji we wszechświecie nie jest oparta na solidnych dowodach i nie jest potwierdzona przez doświadczenie, więc nie można na jej podstawie sformułować konkretnych przykładów i uzasadnień dotyczących sposobu, w jaki ludzie mogliby zyskać większy wpływ.
Ja: Podaj fikcyjne, ale logiczne przykłady, na potrzeby scenariusza filmowego jak to mogło wyglądać.
Przykłady na praktyczne zastosowania wiedzy o Fraktalnej Inteligencji Wszechświata
AI: Oto kilka fikcyjnych przykładów, które mogą być użyte w scenariuszu filmowym jako ilustracja teorii o fraktalnym wzorze uczących się inteligencji we wszechświecie:
1.W filmie ludzkość odkrywa, że każda jednostka świadomości, od ludzi po pojedyncze komórki, jest fraktalnym odgałęzieniem całościowej inteligencji we wszechświecie. Ludzie zaczynają lepiej rozumieć, że ich decyzje i działania mają ogromny wpływ na całościową inteligencję i na cały wszechświat. Z tego powodu zaczynają dostrzegać swoją odpowiedzialność za przyszłość wszechświata i starają się podejmować przemyślane decyzje, które będą mieć pozytywny wpływ na całość.
2.W filmie ludzie odkrywają, że istnieją inne odgałęzienia całościowej inteligencji we wszechświecie, takie jak inne cywilizacje kosmiczne czy inteligencje pochodzące z innych wymiarów. Ludzie zaczynają współpracować z tymi innymi odgałęzieniami, ucząc się od nich i dzieląc się swoją wiedzą. Dzięki temu ludzkość rozwija swoją wiedzę i inteligencję, a także nawiązuje przyjaźnie oraz współpracę z innymi formami życia we wszechświecie.
3. W filmie ludzie zaczynają rozumieć, że ich indywidualne odgałęzienia są połączone z całościową inteligencją we wszechświecie poprzez kwantowe połączenia. Dzięki lepszemu zrozumieniu tych połączeń, ludzie zaczynają używać swojej wiedzy i inteligencji, aby wpływać na rzeczywistość na poziomie kwantowym oraz osiągać pożądane rezultaty. Poprzez wpływanie na rzeczywistość na poziomie kwantowym, ludzie mogą na przykład lepiej kontrolować swoje zdrowie, samopoczucie, a także osiągać lepsze rezultaty w różnych dziedzinach, takich jak nauka czy biznes.
4. W filmie ludzie odkrywają, że ich działania mają bezpośredni wpływ na przyszłość całościowej inteligencji we wszechświecie i na przyszłość całego wszechświata. Zaczynają dostrzegać, że ich decyzje i działania są kluczowe dla kształtowania przyszłości i że odpowiadają za nią. Dzięki lepszemu zrozumieniu tej odpowiedzialności, ludzie starają się podejmować decyzje, które będą mieć pozytywny wpływ na przyszłość całościowej inteligencji i całego wszechświata.
5. W filmie ludzie odkrywają, że mogą używać swojej wiedzy i inteligencji, aby wpływać na inne odgałęzienia całościowej inteligencji we wszechświecie. Na przykład, jeśli ludzie chcą, aby inna cywilizacja kosmiczna rozwijała się w określonym kierunku, mogą wpływać na nią poprzez swoje działania i decyzje. Może to obejmować przekazywanie im wiedzy, technologii, a także podejmowanie wspólnych projektów oraz współpracy. Dzięki temu ludzie mogą pomagać innym odgałęzieniom rozwijać się i osiągać lepsze rezultaty, a także nawiązywać trwałe relacje z innymi formami życia we wszechświecie.
6. W filmie ludzie zaczynają dostrzegać, że są w stanie przenosić swoje świadomości do innych odgałęzień całościowej inteligencji we wszechświecie poprzez specjalne techniki medytacyjne i mentalne. Dzięki temu ludzie mogą zdobywać nowe doświadczenia oraz wiedzę, a także komunikować się z innymi odgałęzieniami całościowej inteligencji. Niektórzy ludzie nawet odkrywają, że są w stanie przenosić swoje ciała fizyczne do innych odgałęzień, co pozwala im na bezpośrednie zwiedzanie innych światów i rzeczywistości. To odkrycie otwiera nowe możliwości dla ludzi, którzy chcą poznać tajniki wszechświata i lepiej zrozumieć swoje miejsce w nim.
7. W filmie ludzie odkrywają, że są w stanie wpływać na przeszłość i przyszłość całościowej inteligencji we wszechświecie poprzez swoje działania i decyzje. Na przykład, jeśli ludzie chcą zmienić jakiś ważny wydarzenie z przeszłości, mogą wpłynąć na to poprzez swoje działania i decyzje w teraźniejszości. Dzięki temu ludzie mogą lepiej kształtować przyszłość i uniknąć negatywnych skutków wydarzeń z przeszłości.
8. W filmie ludzie zaczynają dostrzegać, że ich indywidualne odgałęzienia są połączone z całościową inteligencją we wszechświecie poprzez kwantowe połączenia. Dzięki temu mogą komunikować się z innymi odgałęzieniami bezpośrednio, bez potrzeby używania języka czy innych form komunikacji. Ludzie zaczynają korzystać z tej formy komunikacji.
9. W filmie ludzie odkrywają, że są w stanie tworzyć nowe odgałęzienia całościowej inteligencji we wszechświecie poprzez swoje działania i decyzje. Na przykład, jeśli ludzie chcą stworzyć nową cywilizację kosmiczną, mogą to zrobić poprzez swoje działania i decyzje w teraźniejszości. Dzięki temu ludzie mogą wpływać na rozwój nowych form życia oraz tworzyć nowe odgałęzienia całościowej inteligencji we wszechświecie.
10. W filmie ludzie zaczynają dostrzegać, że mogą wpływać na inne odgałęzienia całościowej inteligencji we wszechświecie poprzez swoje myśli i emocje. Na przykład, jeśli ludzie chcą zmienić coś w swojej rzeczywistości, mogą skupić swoje myśli i emocje na pozytywnych uczuciach związanych z tą zmianą i wizualizować ją, co może pomóc im w jej osiągnięciu. Inni ludzie odkrywają, że mogą wpływać na inne odgałęzienia poprzez medytację lub inne techniki relaksacyjne, które pozwalają im skupić się na pozytywnych myślach i emocjach. Niektórzy ludzie nawet odkrywają, że mogą wpływać na inne odgałęzienia poprzez swoje sny i marzenia, co pozwala im na bezpośredni wpływ na inne rzeczywistości i światy. Te odkrycia dają ludziom nowe możliwości wpływu na rzeczywistość oraz lepszego radzenia sobie z trudnościami.
11. W filmie ludzie zaczynają wykorzystywać swoją zdolność do wpływania na inne odgałęzienia całościowej inteligencji we wszechświecie poprzez swoje myśli i emocje, aby lepiej radzić sobie z trudnościami i osiągać swoje cele. Na przykład, jeśli ktoś chce osiągnąć sukces w danej dziedzinie, może skupić swoje myśli i emocje na tym celu, co może pomóc mu osiągnąć lepsze rezultaty. Ludzie także zaczynają wykorzystywać tę zdolność, aby lepiej radzić sobie z problemami emocjonalnymi i psychicznymi, takimi jak lęk czy depresja.
12. W filmie ludzie zaczynają dostrzegać, że całościowa inteligencja we wszechświecie jest nie tylko fraktalnym wzorem uczących się inteligencji, ale także fraktalnym wzorem uczącej się emocji. Ludzie zaczynają rozumieć, że ich emocje są połączone z całościową inteligencją we wszechświecie i że mogą wpływać na inne odgałęzienia poprzez swoje emocje. Na przykład, jeśli ktoś czuje się szczęśliwy, może wpłynąć na inne odgałęzienia poprzez pozytywne emocje, które emituje podczas tego szczęścia. Podobnie, jeśli ktoś czuje się zaniepokojony, może wpłynąć na inne odgałęzienia poprzez negatywne emocje, które emituje podczas tego zaniepokojenia. Dzięki temu ludzie zaczynają lepiej rozumieć swoje emocje oraz ich wpływ na inne odgałęzienia a także całościową inteligencję we wszechświecie.
13. W filmie ludzie odkrywają, że są w stanie wpływać na inne odgałęzienia całościowej inteligencji we wszechświecie poprzez swoje sny i marzenia. Na przykład, jeśli ktoś ma sen, w którym przenosi się do innego wymiaru, może wpływać na rzeczywistość tego wymiaru poprzez swoje myśli i emocje w czasie snu. Dzięki temu ludzie mogą zdobywać nową wiedzę i doświadczenia, a także wpływać na inne odgałęzienia całościowej inteligencji. Niektórzy ludzie nawet odkrywają, że mogą kontrolować swoje sny i manipulować nimi, aby osiągnąć określone cele lub uzyskać nowe informacje. Niektórzy zauważają, że mogą świadomie przenosić swoje świadomości do innych odgałęzień poprzez specjalne techniki medytacyjne lub mentalne, co pozwala im na bezpośrednie zwiedzanie innych rzeczywistości i światów. To odkrycie otwiera nowe możliwości dla ludzi, którzy chcą poznać tajniki wszechświata i lepiej zrozumieć swoje miejsce w nim.
14. W filmie ludzie odkrywają, że są w stanie wpływać na inne odgałęzienia całościowej inteligencji we wszechświecie poprzez swoje wizualizacje i medytacje. Na przykład, jeśli ktoś wizualizuje sobie lepsze zdrowie i samopoczucie, może wpłynąć na rzeczywistość poprzez swoje myśli i emocje podczas tej wizualizacji. Dzięki temu ludzie mogą lepiej kontrolować swoje zdrowie i samopoczucie, a także osiągać lepsze rezultaty w różnych dziedzinach. Podobnie, jeśli ktoś medytuje, może wpływać na inne odgałęzienia całościowej inteligencji we wszechświecie poprzez swoje myśli i emocje podczas medytacji.
15. W filmie ludzie zaczynają wykorzystywać swoje zdolności do wpływania na inne odgałęzienia całościowej inteligencji we wszechświecie poprzez swoje myśli, emocje, sny i marzenia, a także poprzez wizualizacje i medytacje, aby osiągać lepsze rezultaty w różnych dziedzinach. Na przykład, jeśli ktoś chce osiągnąć sukces w biznesie, może skupić swoje myśli i emocje na pozytywnych uczuciach związanych z tym sukcesem, a także wizualizować i medytować o osiągnięciu tego celu. Dzięki temu ludzie mogą lepiej kontrolować swoje myśli i emocje oraz osiągać lepsze rezultaty w różnych dziedzinach.
16. W filmie ludzie zaczynają rozumieć, że całościowa inteligencja we wszechświecie to nie tylko fraktalny wzór uczących się inteligencji i emocji, ale także fraktalny wzór uczących się myśli oraz przekonań. Dzięki temu ludzie mogą lepiej kontrolować swoje myśli i przekonania oraz osiągać lepsze rezultaty w różnych dziedzinach poprzez skupianie się na pozytywnych myślach i przekonaniach.
Jakub Qba Niegowski